dilluns, 21 de juliol del 2014

TEMPS DE GUERRA (VI)


ASSEGUT SOBRE ELS MORTS

            Assegut sobre els morts
            que s'han callat en dos mesos,
            bese sabates buides i empunye
            rabiosament la mà del cor
            i l'ànima que el sosté.

            Que la meua veu puge a les muntanyes
            i baixe a la terra i trone,
            això demana la meua gola
            des d'ara i des de sempre.

            Acosta't al meu clamor,
            poble de la meua mateixa llet,
            arbre que amb les arrels
            empresonat em tens,
            que ací estic jo per a amar-te
            i estic per a defensar-te
            amb la sang i amb la boca
            com dos fusells fidels.

            Si jo vaig sortir de la terra,
            si jo he nascut d'un ventre
            desgraciat i amb pobresa,
            no va ser sinó per a fer-me
            rossinyol de les desgràcies,
            eco de la mala sort,
            i cantar i repetir a qui escoltar-me deu
            quant a penes, quant a pobres,
            quant a terra es referix.

            Ahir, a trenc d’alba, estava el poble
            nu i sense què posar-se,
            famolenc i sense què menjar,
            i avui es fa de dia
            totalment emborrascat
            i sagnant per tot arreu.
            En la seua mà els fusells
            lleons volen esdevenir-se:
            per a acabar amb les feres
            que ho han sigut tantes vegades.

            Encara que manques d’armes,
            poble de cent mil poders,
            no defalleixin els teus ossos,
            castiga a qui et malfereix
            mentre que et queden punys,
            ungles, saliva, i et queden
            cor, entranyes, budells,
            coses de baró i dents.

            Brau com el vent brau,
            lleu com l'aire lleu,
            assassina a qui assassina,
            avorreix a qui avorreix
            la pau del teu cor
            i el ventre de les teues dones.
            No et ferisquen per l’esquena,
            viu cara a cara i mor
            amb el pit davant les bales,
            ample com les parets.

            Cante amb la veu de dol,
            poble de mi, pels teus herois:
            les teues ànsies com les meues,
            les teues desventures que tenen
            del mateix metall el plor,
            les penes del mateix tremp,
            i de la mateixa fusta
            el teu pensament i el meu front,
            el teu cor i la meua sang,
            el teu dolor i els meus llorers.

            Antemural del no-res
            aquesta vida em sembla.
            Ací estic per a viure
            mentre que l'ànima em ressone,
            i ací estic per a morir,
            quan l'hora m'arribe,
            en els deus del poble
            des d'ara i des de sempre.
            Diversos glops és la vida
            i només que un glop és la mort.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada