divendres, 7 de març del 2014

LES DESERTES AVARQUES




MIGUEL HERNÁNDEZ GILABERT nasqué a Orihuela el 30 d'octubre de 1910, en el si d'una família humil. Van ser els seus pares Miguel Hernández Sánchez i Concepció Gilabert Giner. El matrimoni tingué un total de set fills, dels que només en van sobreviure quatre: Vicente, Elvira, Miguel i Encarnación. Als quatre anys del naixement de Miguel, la llar familiar es trasllada a una casa més àmplia, situada en la Calle de Arriba. La seua infància transcorre entre els jocs i el treball. Des dels set anys ajuda al seu germà Vicente en les tasques pròpies de la família: el pasturatge, aprenent d'ell aquest ofici. En el poema “Les desertes avarques” mostra la seua sensibilitat vers la gent humil, al temps que, possiblement, ens descriu records decebedors de la pròpia infantesa.

LES DESERTES AVARQUES

Per al cinc de gener,
cada gener posava
el meu calçat cabrer a
la finestra glaçada.

I trobaven els dies,
que enderroquen les portes,
les meues avarques buides,
les avarques desertes.

Mai no tinguí sabates,
ni vestits, ni paraules:
sempre tinguí ragatxos,
sempre penes i cabres.

Em vestí la pobresa,
em llepà el cos el riu,
i del peu fins el cap
past vaig ser de la rosada.

Pel cinc de gener,
per al sis, jo volia
que fóra el món sencer
una jogueteria.

I en anar l'albada
remenant les hortes,
les meues avarques sense res,
les avarques desertes.

Ningun rei coronat
tingué peu, tingué ganes
per a veure el calçat
de la pobra finestra.

Tota la gent de tron,
tota la gent de botes
es rigué amb rancúnia
de les meues avarques rotes.

Em vaig enrabiar de plor,
fins cobrir-me de sal la pell,
per un món de pasta
i per un món de mel.

Pel cinc de gener,
de la mallada meua
el meu calçat cabrer
a la rosada eixia.

I cap al sis, les meues mirades
trobaven en les portes
les avarques gelades,
les avarques desertes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada